sobota, 14. septembra 2013

Ako vyriešiť problém so sviatkom Sedembolestnej


     Pred rokom vláda potichu rezignovala na zámer okresať počet dní pracovného voľna, lebo narazila na odpor katolíckej cirkvi. Medzi najčastejšie sa objavujúcimi návrhmi totiž dominoval sviatok Sedembolestnej Panny Márie, no o jeho zaradení späť medzi pracovné dni nechcela Konferencia biskupov Slovenska ani počuť. A to napriek tomu, že tento deň nepatrí v katolíckej cirkvi medzi tzv. prikázané sviatky. Väčšina prikázaných sviatkov, ktorých slávenie je v RKC povinné, nemá charakter dňa pracovného pokoja, to však nebráni cirkevnej hierarchii, aby demagogicky zveličovala práve význam 15. septembra. Odvoláva (či skôr vyhovára) sa pritom na Základnú zmluvu so Svätou stolicou, v ktorej sme sa zaviazali tento sviatok dodržiavať.
 

     Práve Vatikánska zmluva je kameňom úrazu vzťahov štátu a cirkvi. Považujem ju vo svojej podstate za protiústavnú a jej prípravu a schválenie za bezprecedentný akt hraničiaci s vlastizradou. V mnohých bodoch totiž zasahuje do suverénnej zákonodarnej právomoci slovenského parlamentu, čo vo svete nemá obdobu. Je škandalózne, že tí istí ľudia, ktorí nadávajú na bruselskú centralizáciu, schválili bez mihnutia oka medzinárodnú zmluvu, ktorá zbavuje Slovensko časti právomocí v prospech iného štátu. Nielenže nám Vatikán nadiktoval celý rád úloh, ktorými sme sa zaviazali zvýhodňovať katolícku cirkev pred inými náboženskými a svetonázorovými spoločenstvami, ale Národná rada SR sa dokonca vzdala aj kontrolných právomocí, keď tesnou väčšinou odmietla návrh, aby pred uzavretím zmluvy s Vatikánom o finančnom zabezpečení RKC predložila vláda „súhrnnú informáciu o rozsahu, charaktere, spôsobe využitia a výnosoch hnuteľného a nehnuteľného majetku, ktorý bol katolíckej cirkvi vrátený v súlade so zákonom č. 282/1993 Z.z. o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam“.

     Vatikánska zmluva je jedným z najväčších škandálov v ponovembrových dejinách Slovenska, ktorej charakter sa dá porovnať iba s Mussoliniho konkordátom so Svätou stolicou. Vatikán dosiahol so Slovenskom takú silnú zmluvu a také výhody ako so žiadnym iným štátom v súčasnom svete. Je extrémne nevýhodná pre verejné záujmy štátu, ale mimoriadne výhodná pre politické špičky, ktorým ponúka mocenský kartel s katolíckou cirkvou. Nie je náhodné, že táto zmluva sa začala pripravovať za vlády Vladimíra Mečiara, pretože vyhovovala jeho autoritatívnym zámerom a Vatikán bol aj jediným štátom zo západných krajín, ktorý bol v tom čase ochotný slovenského premiéra prijať. Pri jej konečnom schválení sa počas prvej Dzurindovej vlády veľmi angažoval vtedajší minister spravodlivosti Ján Čarnogurský a v parlamente loboval proti pozmeňujúcim návrhom poslanec František Mikloško.

     Otázka, ako to zmeniť, sa nevyrieši útokmi na RKC. O cirkvi nerozhodujú voliči, o štáte áno. Je teda najvyšší čas, aby sme pochopili podstatu problému: tí, ktorí nás klamú a vodia za nos, nie sú farári, ale v prvom rade politici. To oni porušujú ústavu, v ktorej je hneď na prvom mieste zakotvené, že Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát, ktorý sa neviaže na nijakú ideológiu ani náboženstvo“. To oni zneužívajú svoje postavenie. To oni schválili nevýhodné zmluvy pre štát. Nikoho iného ako ich nemôžeme v demokratickej spoločnosti brať na zodpovednosť. Je príznačné, že mladý opozičný politik Robert Fico kritizoval prijatie Vatikánskej zmluvy, no ako premiér uzavrel s RKC také silné dohody ako nikto pred ním. Nie predseda KBS, ale predseda vlády SR má právo napadnúť túto zmluvu na medzinárodných súdoch a vynútiť si jej revíziu.

     Slovenská republika je podľa ústavy sekulárnym štátom. Sekulárny neznamená ateistický, ale svetonázorovo neutrálny. Tento princíp považuje väčšina teoretikov štátu a práva za nevyhnutnú podmienku demokracie, za jeden zo základných znakov republiky. Ak štát uprednostňuje sviatky jedného náboženstva, prestáva sa správať neutrálne, a teda sekulárne. To neznamená, že by chcel veriacim niekto tento sviatok „zakázať“ – ako hneď začali demagogicky vykrikovať náboženskí fanatici. To znamená len to, že by ich mali katolíci sláviť tak ako iné prikázané sviatky a nevyžadovať od štátu deň pracovného voľna. Veriaci by si mali uvedomiť, že cirkevné sviatky sú mocensky zneužívané. Na nedeľnej omši uvidíte politikov, ministrov, kandidátov na županov – aj takých, ktorí do kostola zvyčajne nechodia – ktorým cirkevná hierarchia poskytne priestor pre politickú propagandu. Verejnoprávna televízia zrušila pravidelnú politickú reláciu O päť minút dvanásť, ktorá sa mala zaoberať vládnymi škandálmi s finančnými skupinami a nahradila ju omšou. Hovorca RTVS Juraj Kadáš to odôvodnil tým, že aj v iných televíziách je štandardné prispôsobovať program štátnemu sviatku, ale to je hlboký omyl. Sviatok Sedembolestnej Panny Márie nie je štátnym, ale cirkevným sviatkom. A katolíkom by prospelo, keby svoju vieru prežívali bez mocenskej opory štátu.

     Jestvuje však aj kompromisné riešenie použiteľné v prípade, ak sa vláda nechce z rôznych dôvodov púšťať do zložitých rokovaní o týchto otázkach a nanovo otvárať Vatikánsku zmluvu – no zároveň chce dodržiavať princípy právneho štátu a ctiť si vlastnú ústavu: 15. september bol totiž v roku 2007 vyhlásený Valným zhromaždením OSN za Medzinárodný deň demokracie. Spojené národy vyzvali členské štáty, aby si tento deň uctili a kriticky prehodnotili stav demokracie doma i vo svete. Najmä na Slovensku, ktoré dusí čoraz väčší útlak oligarchie, je táto výzva viac ako aktuálna a mohla by priniesť nové iniciatívy na zlepšenie a prehĺbenie demokratického procesu, mohla by zintenzívniť celospoločenskú diskusiu a uľahčiť prijatie potrebných zmien. Radšej ako na omši v Šaštíne by som chcel vidieť slovenského premiéra, ktorý navrhuje legislatívne opatrenia na minimalizáciu vplyvu finančných skupín na chod štátu, ktorý navrhuje demokratizáciu volebných pravidiel, ktorý navrhuje mechanizmy na zvýšenie participácie občanov vo verejnom živote. Radšej ako na fotografiách s biskupmi by som chcel vidieť našich politikov, ako sa v tento sviatok rozprávajú s mladými ľuďmi o budúcnosti a dôležitosti demokracie. Dá sa to skĺbiť, chce to len politickú vôľu. Vatikánska zmluva nás totiž nezaväzuje ctiť deň Sedembolestnej ako štátny sviatok, ale rešpektovať ho ako deň pracovného pokoja. Návrat k ústavne zaručeným sekulárnym princípom tohto štátu by sa dal zrealizovať vyhlásením 15. septembra za štátny sviatok – Medzinárodný deň demokracie. Veriacim by to nijako neuškodilo, lebo by mali svoj deň pracovného voľna, ale štát by oficiálne oslavoval sekulárny sviatok demokracie. Dokážeme byť k sebe tolerantní a právne natoľko vyspelí, aby sme si ctili ústavu a zároveň rešpektovali náboženské tradície?

12 komentárov:

  1. PRAVIDLÁ DISKUSIE NA TEJTO STRÁNKE
    Cieľom tejto diskusie je podpora kultivovanej debaty alebo vecnej polemiky, ktorá je vzájomne obohacujúca. Budem rád, keď v nej nezabudnete, že zmyslom dialógu nie je nejaká „výhra“ a poníženie oponenta, ale prienik vnímania, a teda vedomé vytváranie spoločného sveta. Vysoko sa cení úprimná snaha priateľsky sa s druhými podeliť o cenné informácie, hľadať súvislosti, usilovať sa o lepšie poznanie seba samého i reality, v ktorej žijeme. Preto sú na tejto stránke neprípustné:
    1. osobné útoky, urážky a reakcie ad hominem
    2. vulgarizmy
    3. šírenie rasovej, etnickej, sociálnej a inej skupinovej nenávisti
    4. anonymné príspevky (je korektné, aby sme vedeli, s kým máme dočinenia, tak, ako to tu robí autor a slušní diskutujúci)
    5. spamy a reakcie nesúvisiace s témou
    Ďakujem všetkým, ktorí dávajú dialógu zmysel.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Nie som veriaci, pretože moja logika mi to nedovolí, nie som ani neveriaci, pretože každý má nejakú vieru. Myslím, že viera je každého súkromnou vecou, preto by sa nemala miešať so životom verejným. Podľa viery a s ňou sa má žiť a nie ju demonštrovať...

    Myslím, že RKC má v tomto štáte veľký a silný vplyv, ktorý jej však neprináleží v rámci štátu, ale na inom poli - v cirkvi. Oproti iným cirkvám je silne preferovaná /školstvo, média a pod./.

    Uznávam, že v našom štáte je prevaha katolíckych veriacich, ale napr. začínať školský rok posvätením aktoviek v miestnom kostole na začiatku školského roka je pre mňa v štátnej škole veľkým prekvapením. Našťastie je to vymyslené tak šikovne, že oficiálny začiatok otvorenia v škole je posunutý na neskoršiu hodinu... Zaujímalo by ma, čo by povedal riaditeľ školy na to, keby niektorí žiačikovia prišli o hodinu neskôr, pretože boli napr. v evanjelickom kostole, ktorý je vzdialený 15 km?

    Určite by prospelo všetkým, aby sa o tejto téme verejne minimálne diskutovalo, pretože o chvíľu nám hrozí, že bude v štátnych budoách namiesto fotografie prezidenta pápež.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tu poznamku, ze nie ste veriaci, preto ze, vam to logika nedovoli, ste si mohli odpustit, pretoze to co vam logika dovoli a nedovoli, je subjektivne, irelevantne. Kazdemu logika dovoli nieco ine.
      Ako povedal Pascal-"Viera sa lisi od dokazov: ten je len ludsky, kdezto viera je Bozi dar... Je v srdci a nehovori viem ale verim.
      Veriacich ludi, zvlast krestanov z radov umelcov, majstrov logiky, geniov, je a bolo take obrovske mnozstvo , ze dovi dopo, tak by som vieru neponizoval.

      K teme: Mozno to súvisi s tym a co je velmi dostojne a spravne, ze ako obcania SR sa v preambule najvysieho zakona hlasime,k velkemu krestanskemu Cyrilo - Metodejskemu odkazu.

      Neviem ci je dobre oslavovat taketo sviatky a viazat sa s Vatikanom nejakymi zmluvami ale je urcite spravne a dobre vazit si svoju historiu, kulturu a dejiny, ktore su krestanske, lebo prave, zvacsa krestania to tu vybudovali.

      A kto si nevazi svoju kulturu, je predurceny, k zaniku!!

      Odstrániť
    2. Cirkev by do štátu nemala vôbec čo zasahovať. Viera by mala byť individuálna záležitosť. A keďže už nie každý je kresťan a počet neveriacich stúpa každou generáciou o to viac by sa kresťania mali držať mimo verejných vecí. Už dosť že financovanie je úplne šialené.
      Čo sa týka našej histórie, kresťanstvo bola politika a forma ako udržať masy ľudu pod kontrolou.
      Sú isté dogmatické normy, ktoré platili v stredoveku, ale ako naša spoločnosť postupuje vpred, tieto normy sa stávajú absurdnými. Podobne je to aj s kresťanstvom.
      Mne osobne je napríklad ľúto, že ten polyteizmus, čo tu bol pred kresťanstvom, už sa naňho kompletne zabudlo a nik oňom okrem pálenia Moreny poriadne nič nevie.

      Odstrániť
    3. Nic v zlom, ale aj nevera by mala byt sukromnou zalezitostou a radcej by sa ateisti alebo pohania alebo to comu veris ty by sme mali drzat mimo verejnych institucii.

      Mne je luto neandrtalcov, co tu boli pred polyteizmom, že o nich skoro nic nevieme...

      Mimochodom o polyteizme a starovekych pohanskych bozstvach, toho vieme dost.

      Bez cirkevnych dogiem ako je rovnost a pod. by sme dosli tak akurat do diery

      Odstrániť
  3. Článok sa mi páči a súhlasím s týmto názorom, no myslím si, že nestačí iba navrhnúť 15.september ako Deň demokracie.
    Som presvedčená, že občania SR síce poznajú pojem Vatikánska zmluva, no len minimálne % vie , aké dohody táto zmluva obnáša. Bolo by veľmi žiadúce, aby napr: novinári, právnici, blogeri robili osvetu cez médiá. Len tlak spoločnosti môže prinútiť politikov obrátiť sa na medzinárodné súdy o revíziu tejto zmluvy. To však nepôjde bez osvety občanov. Neznalý občan nevie, proti čomu má protestovať.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. suhlasim, ale zial je malo ludi, ktori chcu vediet o com to je, preco a ako. Je ovela jednouchsie ist s davom, aj ked nie vzdy tam, kam by sme chceli.

      Odstrániť
  4. Absolutne súhlasím s článkom.

    S touto námahou by sme za štátny sviatok mohli označiť aj Yom Kipur (Deň Zmierenia). Počas neho sa navzájom navštevujú židia a žiadajú o odpustenie svojich hriechov , ktorých sa dopustili voči danej osobe počas roka. Mohli by sme to aplikovať na celú spoločnosť a nazvať ho dňom odpustenia. Je to ľahké a zároveň pokrytecké, keď zašepkáte svoje hriechy druhému členovi ľudskej rasy do uška len preto lebo má na sebe kostým a tvrdí o sebe, že je viac než vy a len on môže sprostredkovať -posunúť vašu žiadosť veľkému, nekonečne milujúcemu a neviditeľnému diktátorovi. Preto by bolo lepšie zaviesť Deň Zmierenia pre všetkých. Predsa len je kontakt človeka s človekom ľudskejší ako ten virtuálny.

    Vatikánsku zmluvu treba úplne zrušiť. Nie som proti zmluve na úrovni dvoch štátov -ako máme v prípade s inými štátmi. A tak isto nie som proti veriacim. Čo mi vadí je to, že nám do života zasahuje teokraticko-diktatorická nadnárodná organizácia. Nehovoriac o tom, že z daní nás všetkých platíme ich zamestnancov. Spoločnosti nič neponúkajú okrem večného života v nebi po boku neviditeľného „Kim Ir Sena“. Alebo večné muky v pekle, ak ste ho nemilovali dostatočne počas svojho bezvýznamného života na zemi. Jediným argumentom, ktorý je na ich strane je to, že sa zatiaľ nikto nevrátil s reklamáciou.

    Nezaují ma kto v čo verí , pokiaľ svoje náboženstvo praktizuje v kostole, v synagóge, v mešite alebo v inom, na to určenom priestore alebo doma. Tak isto by mali z programov televíznych staníc a rádií zmiznúť všetky náboženské programy. Jedine čo by bolo akceptovateľné je, ak by média informovali o náboženstvách vo forme dokumentárnych filmov. Tie by objektívne informovali občanov o histórii a mytológii daného náboženstva (Samozrejme so 16-kou v krúžku.). Náboženstvá patria do nášho kultúrneho dedičstva. Nebola by renesancia bez moslimského náboženstva , a tak isto by nevzniklo mnoho umeleckých diel bez kresťanstva. Aj keď o tom druhom by sa dalo polemizovať. Vieme dobre, že najväčším mecenášom bola cirkev. Keďže sa u nej sústreďovala moc a peniaze. „Kto vie aké by to bolo keby Michelangelo namiesto stropu v Sixtínskej kaplnke dostal objednávku namaľovať niečo na strop prírodovedného múzea?“ Citád od Richarda Dawkinsa. Ktovie koľký z tých všetkých umelcov a vedcov boli naozaj veriacimi. Možno to niektorí z nich len hrali aby neboli vyčlenený spoločnosťou.

    Zhrnuté a podčiarknuté.
    1. Zrušiť Vatikánsku zmluvu.
    2. Zrušiť financovanie všetkých náboženských skupín.
    3. Prestať financovať náboženské školy a spolky.
    4. Prestať s akoukoľvek propagáciou náboženstiev v médiách.
    5. Zdaniť cirkev rovnako ako sú všetci smrteľníci.

    V skratke: Úplná odluka cirkvi od štátu. Na financovanie cirkvi by mala zaviesť každá z nich „členský príspevok“. Garantujem Vám, že by počet hrdých katolíkov rapídne klesol z „90%“ na 20%.

    S úctou ku všetkým ľuďom dobrej vôle.
    Tibor Szilágyi ml.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Komunisticke casy, tu uz raz boli.

      Odstrániť
    2. Nerozumiem. Cim Ti pripomina moj tex komunizmus? Chces tym povedat, ze sa Ti nepaci myslienka sekularneho statu? Alebo, moj navrh aby aj Yom Kipur bol statnym sviatkom?

      Odstrániť
  5. Problem so sviatkom: uz ten pojem "prikazany sviatok" je z mojho pohladu trosku zvlastny. Sviatok je o tom, ze sa na neho tesim a som rad, ze bude a nemusi mi to nikto prikazovat. Alebo som to nepochopil? :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Michal Pavlik. Dokonca ani taky silne katolicky stat, ako je Polsko, nie je tak viazane Vatikanskou zmluvou, ako Slovensko. Hodnotit cirkev je zbytocne. Aki ludia v nej posobia a ake je vseobecne spravanie a konanie cirkvi, ako organizacie. Ta sa svojimi kauzami, skandalmi a svinstvami prezentuje sama a snad raz dospejeme k stavu, kedy zacnu veriaci ludia rozmyslat. Zatial totiz stale ziju v 2000 rokov tvorenej chimere, ze pre svoju vieru potrebuju formalnu instituciu, ktora vsak do velkej miery nezodpoveda poslaniu, ktore tak vehementne svojim oveckam, ale i svetu deklaruje. Pravdou je, ze je to najma o politickej garniture a ich voli a tym to analogicky zavisi aj na nas. Akych predstavitelov si zvolime a co od nich budeme vyzadovat. Ak tu padla tema financovania, tak Vatikanska zmluva nas ako Slovensko nenuti (neprikazuje nam) financovat cirkev z dani veriacich i neveriacich, oficialne patriacich do RKC, ci nie. Podla Vatikanskej zmluvy musi stat zabezpecit financovanie cirkvi. Pokial stat zakonom ustanovi financovanie RKC LEN z dani "registrovanych" katolikov, tak zabezpecil financovanie RKC. O jej protiustavnosti nema vyznam hovorit, kedze to uz dostatocne popisal pan Chmelar.

    OdpovedaťOdstrániť